Hersenen krimpen door gebrek aan gezond eten
>
Uit een onderzoek dat is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Neurology blijkt dat hersenen krimpen door het gebrek aan gezond eten.
Gezond eten is goed voor je brein
Verzadigd vet
In ongezond eten, zoals fastfood, zit veel verzadigd vet en dat slecht is voor de doorbloeding van de hersenen. Ook zitten er in dergelijk eten maar weinig vitamines B, C, D en E, waardoor het brein krimpt net zoals bij Alzheimer.
Mensen die gezond eten en veel van deze vitamines en omega-3 vetten binnenkrijgen blijken een relatief groot brein te hebben. Volgens de leider van het onderzoek, neuroloog Gene Bowman, komt dit doordat de vitamines en de omega-3 vetten die meer voorkomen in gezond eten de bloedvaten in de hersenen stimuleren.
Het onderzoek
Deze resultaten komen uit een al ruim 30 jaar lopende studie van de Universiteit van Portland en de Universiteit van Oregon. In eerdere onderzoeken werd al vaker een link gelegd tussen dementie en de eetgewoonten van mensen.
In het onderzoek, waarbij ruim 100 hoogbejaarden zijn onderzocht, werden de hoeveelheden voedingsstoffen in hun bloed bekeken. Verder kregen zij verschillende tests voorgelegd en werd er een scan van hun hersenen gemaakt.
De resultaten
De personen die gezond eten blijken een relatief groter brein te hebben en de tests beter uit te voeren. Dit in tegenstelling tot de personen die niet gezond eten: hun hersenen blijken relatief kleiner te zijn en een lager resultaat te boeken met de tests.